Fettsugning Traditionell

En traditionell fettsugning syftar till att ta bort oönskat fett på områden där träning inte hjälper. Utöver traditionell fettsugning finns även andra effektiva fettsugningsmetoder.

Om traditionell fettsugning

Fettsugning har utvecklats mycket under de senaste decennierna. Från grova kanyler för att avlägsna fett och behandling under narkos, till idag när fettsugning kan ske med lokalbedövning utan behov av övernattning. Konvalescenstiden har kortats dramatiskt liksom obehagen efter ingreppet, och den främsta orsaken är tumescent-tekniken.

Hur går det till?

Tumescent-tekniken är en metod som innebär att det område som ska behandlas först infiltreras med en blandning av bl.a. saltvatten, lokalbedövningsmedel och adrenalin. Saltvattnet spänner ut fettvävnaden, vilket underlättar fettsugningen, medan lokalbedövningsmedlet bedövar området och adrenalinets kärlsammandragande effekt minskar blödningen vid ingreppet. För att få ut fettet har kirurgen till sin hjälp en 2-5 mm tjock kanyl med ett eller flera hål vid spetsen som i sin tur är kopplat till ett undertryck, ofta en sug. Via en fram- och tillbaka rörelse av kirurgen förs fettet in genom hålen i kanylen och vidare till en uppsamlingsbehållare som är kopplad till sugen.

Varför traditionell fettsugning?

Namnet traditionell fettsugning kan uppfattas som gammalt, dock har tekniken förnyats, förbättrats och finslipats under åren. Traditionell fettsugning är det vanligaste fettsugningsingreppet på marknaden och klassas också som det estetiskt säkraste.

MicroAire (power assisted liposuction)

MicroAire är en maskin som kopplas till fettsugningskanylen och gör att kanylen vibrerar, varvid fettet lossnar lättare med mindre vävnadsskada och större precision. Metoden kan med fördel kombineras med traditionell fettsugning.

Hur går jag tillväga för att genomgå behandlingen?

Fettsugning, liksom alla kirurgiska ingrepp, föregås av en konsultation med en kirurg. Där kommer du att få genomgå en klinisk undersökning och en noggrann analys av just din problematik. Du får också heltäckande information kring de behandlingsalternativ som passar dig och dina förutsättningar bäst.

Pris från 18 000 kr

eller delbetala 788 kr /månaden

Operationstid

1-5 timmar

Går att kombinera med

Fettransplantation

Operation

Under narkos eller lokalbedövning

Tillbaka på jobbet

2-7 dagar

Mattias Elmér berättar om fettsugning.

Klicka för att se film

Alternativ behandling till fettsugning

För den som inte vill genomgå kirurgi för att bli av med envist fett kan fettfrysningsbehandlingen CoolSculpting vara ett alternativ. Med hjälp av kyla reduceras oönskade fettdepåer. Här kan du läsa mer om CoolSculpting

Swipa för att se fler