Utstående öron / Ytteröronplastik

Ytteröronplastik kan korrigera utstående öron och även förändra örats storlek och form. Avvikande utseende på öronen kan ibland påverka självkänslan negativt. Vid infällning eller korrektion blir öronen mindre iögonfallande.

Operation

Genom att applicera EMLA (en lokalbedövande salva) på örat två timmar innan operation kan hela ingreppet ske under lokalbedövning, och du kan gå hem direkt efter ingreppet. Ett snitt läggs på örats baksida och sedan slipas och korrigeras öronbrosket efter behov. Efteråt läggs ett turbanliknande förband som ger ett lätt tryck.

Placering av ärr

Ärren placeras bakom örat och bleknar med tiden, men kommer aldrig att försvinna helt. För att minimera risken för breda ärr rekommenderar vi tejpning av ärren under 3-6 månader. Tejpen byts var 7-10:e dag och det går att duscha på tejpen om den sedan torkas med hårtork.

Smärta och obehag

Efter ett par timmar när effekten av lokalbedövningsmedlet går ur kan det börja göra ont i öronen och värken sitter som regel i 1-4 dygn. Värken hanteras med vanliga smärtstillande läkemedel.

Återbesök

Förbandet sitter på tills återbesöket sker, efter 2-7 dagar. Därefter fästs en hudfärgad tejp på örats baksida. Nattetid och initialt även dagtid kan örat skyddas från att böjas framåt med ett speciellt pannband. Örat är svullet de första 4-6 veckorna efter operation och det är viktigt att ha tålamod.

Komplikationer

Alla kirurgiska ingrepp medför en risk för exempelvis infektion, blödning och svårläkta sår, men det finns även komplikationer som är specifika för just ytteröronplastik:

— Missprydande ärr kan uppkomma bakom örat även om det vanligaste är att ärret läker fint. Missprydande ärr kan oftast åtgärdas.
— Deformiteter, som så kallat blomkålsöra kan uppkomma och det är därför viktigt att du kommer till kontrollerna så att tidiga åtgärder kan sättas in.
— Känselförändringar är oftast övergående men kan leda till okänslighet för kyla.

Pris från 45 000 kr

eller delbetala 1 969 kr /månaden

Boka tid

Operationstid

Ca 1 timme

Tid på kliniken

Ca 2-4 timmar

Operation

Under lokalbedövning eller narkos

Tillbaka på jobbet

Ca 1-2 veckor

Se alla våra behandlingar för ansiktet

Klicka här

Undrar du hur en konsultation eller operation går till hos oss? Här får du veta mer om vad du kan förvänta dig.

Så går det till