Ta bort vårtor utan remiss

Vårtor (hudvårtor) är smittsamma förändringar som orsakas av virus. Ofta försvinner vårtor spontant inom två år men ibland kan de kvarstå betydligt längre. Dessutom tenderar vårtorna att dyka upp igen efter en tid, och därför kan du behöva en vårtbehandling för att ta bort vårtor. Hos Nordiska Kliniken kan du ta bort vårtor utan remiss.

Få bort vårtor mer behandling

Vanliga metoder för att behandla vårtor (lokalkirurgiska ingrepp, frysning, vårtmedel etc.) är ofta smärtsamma, mindre effektiva, och kräver många behandlingar. Det snabbaste och mest effektiva sättet att få bort vårtor är med en laserbehandling.

Ta bort vårtor med laser (hudvårtor)

Att ta bort vårtor med laser är snabbt och effektivt, och metoden är skonsam. Laserljuset förstör selektivt hudvårtans blodförsörjning och aktiverar kroppens immunförsvar. Vårtor stöts därefter bort och efterlämnar i många fall inga ärr eller bestående pigmentförändringar.

I de allra flesta fall (> 85 procent) räcker det med en laserbehandling för att få bort vårtor. Ett fåtal patienter behöver dock ytterligare 1-2 behandlingar. Denna behandling av vårtor känns som små varma stick och tolereras oftast väl. Bedövning brukar behövas när man ska ta bort vårtor med laser.

Hitta rätt behandling genom att välja område

Dela din Nordiska upplevelse genom att använda #nordiskakliniken