Vad är rosacea?

Rosacea är en vanlig kronisk hudsjukdom som orsakar rodnad, utslag och synliga blodkärl, främst i ansiktet. Det kan även förekomma knottror och svullnad i området. Rosacea kan variera i svårighetsgrad och drabbar oftast personer över 30 år med känslig hud. Det är vanligt att du som lider av rosacea besväras av periodiska utbrott av utslag och inflammation i huden som kan visa sig som rodnad kring kinder, näsa, panna och haka. Vissa personer kan även uppleva ökad känslighet, torrhet och stickningar i huden.

Rosacea är en hudåkomma som aldrig helt kan botas, men det finns olika behandlingsalternativ för att lindra och hantera symtomen. Hos oss på Nordiska Kliniken kan du få hjälp av våra hudläkare som kan utföra en rosacea-behandling i form av medicinering, laser- eller ljusterapi för att minska och förebygga inflammation.

Rosacea-behandling

Vid rosacea-behandling fokuserar vi på att behandla hudproblem som:

• Rodnad
  • Utslag och svullnad
  • Synliga blodkärl
  • Inflammation
  • Torr och irriterad hud

Behandling av rosacea föregås alltid av en konsultation med en hudläkare för att se din huds specifika behov och ge korrekt diagnos. Hos Nordiska Kliniken kan du besöka en hudläkare utan remiss. Vi tar emot dig som har olika typer av hudsjukdomar och åkommor eller som upplever olika hudbesvär. Vi erbjuder flera behandlingsalternativ för att kunna ge din hud vad den behöver.

Är du intresserad av att veta mer om rosacea-behandling i Stockholm?

Tveka då inte på att kontakta oss för mer information. Vi har lång erfarenhet av medicinska hudvårdsbehandlingar i Stockholm.

Vem kan behandlas?

Vid misstänkt fall av rosacea kan du genomgå en konsultation hos någon av våra hudläkare för att få en korrekt diagnos och en skräddarsydd behandlingsplan där läkemedel för att lindra inflammationen i huden oftast ingår.

Vad orsakar rosacea?

Orsaken till rosacea är inte helt fastställd, men det finns flera faktorer som kan bidra till dess utveckling, inklusive, ärftlighet, kärlförändringar, inflammatoriska reaktioner och överdriven ansiktsrodnad.

Vissa utlösande faktorer som kan förvärra rosacea inkluderar:

• Starkt solljus
  • Kraftiga temperaturväxlingar
  • Alkoholhaltiga drycker
  • Vissa livsmedel
  • Starka rengörings-och hudvårdsprodukter
Rosacea_kind_narbild_ansikte

Swipa för att se fler

Alltid skräddarsydd rosacea-behandling

En rosacea-behandling börjar alltid med en konsultation hos våra hudläkare för en korrekt diagnos av dina specifika hudbehov och kondition. Baserat på detta skapas en individuell behandlingsplan skräddarsydd för att möta dina behov och lindra symtomen för att behandla din rosacea.

Vi erbjuder flera behandlingsalternativ baserat på din huds behov och kondition.

• Topikala krämer och geler: Appliceras direkt på huden och kan innehålla antibiotika, antiinflammatoriska ämnen eller andra verksamma ingredienser för att minska rodnad, inflammation eller att bekämpa bakteriell tillväxt. Dessa kan föreskrivas av våra hudläkare.
  • Ljus- och laserterapi: Med hjälp av ljusenergi kan behandlingen minska rodnad och synliga blodkärl i huden och ge ett direkt resultat. Behandlingen dämpar också inflammation och förbättrar hudens övergripande utseende.
  • Läkemedel: Vid svårare fall av rosacea kan våra hudläkare föreskriva orala läkemedel såsom antibiotika eller isotretinoin för att minska symptomen. Detta föregås alltid av konsultation med hudläkare.

Kontakta oss för att boka en konsultation hos våra hudläkare på Nordiska Kliniken i Stockholm.

Vår personal

Få professionell hjälp för att hantera din rosacea. Våra erfarna hudläkare erbjuder skräddarsydda behandlingsplaner baserade på dina unika behov.