Belkyra-behandling

Belkyra (deoxicholsyra) är en injektionsbehandling som reducerar envist och oönskat fett under hakan. Med hjälp av Belkyra kan dubbelhakan försvinna och hakprofilen kan förbättras redan efter en behandling.

På Nordiska Kliniken utför vi inte längre Belkyra, utan erbjuder andra alternativa behandlingar som kan ta bort oönskat fett under hakan, såsom CoolSculpting (fettfrysning) eller fettsugning. Vi kan också erbjuda halslyft för dig som vill få bort din dubbelhaka. Både fettsugning och halslyft är ingrepp som kräver kirurgi.

Vad är Belkyra®?

Belkyra är ett FDA-godkänt läkemedel som används för att eliminera oönskat fett under hakan. Belkyra, som även är godkänt av läkemedelsverket, går under namnet Kybella i USA.

Belkyra är en icke-kirurgisk behandling som förstör fettcellerna permanent, och som kan ge en mer markerad haka och en mer symmetrisk ansiktsprofil. Belkyra innehåller deoxicholsyra, vilket är en aktiv substans som finns naturligt i kroppen med uppgift att underlätta nedbrytningen av fett. Deoxicholsyran i Belkyra är av icke-human och icke-animalisk form som inte härstammar från människa eller djur.

Behandling av överflödigt fett under hakan

Överflödigt fett under hakan kan uppstå av olika anledningar. De vanligaste orsakerna är ärftliga faktorer, åldrande eller viktuppgång. Trots träning och kost kan det envisa fettet under hakan kvarstå, vilket kan vara psykiskt påfrestande. En behandling med Belkyra är alltid individuellt anpassad och resultatet är permanent.

Hur går behandlingen till?

Området som ska behandlas injiceras med små mängder av Belkyra. Behandlingen tar cirka 15-20 minuter.

Hur många behandlingar behövs?

Mängden överflödig hud under hakan kan minskas vid varje behandlingstillfälle och resultatet syns redan efter några veckor. Den som vill uppnå ännu mer effekt kan behandlas igen efter cirka 4 veckor. Patienter som behandlats med Belkyra upplever en synlig förbättring av hakprofilen redan efter 1–2 behandlingar. Resultatet är dock individuellt och hur många behandlingar som behövs varierar beroende på exempelvis mängden fett under hakan.

Vilka eventuella biverkningar kan uppstå?

Efter behandlingen kan man få blåmärken vid det behandlade området. Minskad känslighet, smärta och svullnad/vätskeansamling är andra biverkningar som kan uppstå. Dessa effekter är i allmänhet tillfälliga och försvinner vanligtvis av sig själva.

Vår klinik är toppmodernt medicinskt utrustad, arkitektritad och möblerad av kända inredningsdesigners.

Swipa för att se fler

I vårt bildgalleri kan du se före-och efterbilder på behandlingar utförda av Nordiska Kliniken.

Före-och efterbilder

På Nordiska Kliniken anser vi att det är ytterst viktigt att erbjuda rätt skydd till våra patienter och kunder.

Patientförsäkring