Sola smart i sommar

När solens strålar tittar fram och värmer våra kroppar ger vi oss gärna ut för att få lite färg. Solen värmer skönt samtidigt som den ger oss livsnödvändig D-vitamin, men solen kommer inte bara med fördelar.  Att exponera sig för solen innebär en stor risk för vår hy – om vi inte solar smart!

Att använda solskydd som daglig hudvårdsrutin är ett måste för våra hudterapeuter och att använda solskydd året om är självklart för dem. På så sätt förhindrar dem ett påskyndat åldrande men även minimerar risken för hudförändringar.

Att skydda sig för solens strålar är inte alltid lätt, men med rätt produkter och tankesätt kan man komma långt. Hos Nordiska Kliniken hittar du en mängd olika produkter med SPF för att skydda dig och ditt ansikte mot solens strålar. Boka en kostnadsfri konsultation hos någon av våra hudterapeuter för att ta reda på vad just din hud är i behov av!

Nordiska Klinikens lilla solskyddsguide

UV-strålar

Det finns tre olika typer av UV-strålar, dock är det bara två av dessa som tränger genom ozonlagret och påverkar vår hud, detta är UVA- och UVB-strålar.

UVA-strålarna går inte att känna men är mycket kraftfulla. Dessa strålar tränger igenom även på sommarens molniga dagar och går längre ner i huden än vad UVB-strålar gör. UVA-strålarna påverkar huden bland annat i form av att påskynda en åldrandeprocess.

UVB-strålarna påverkar även hudens åldrandeprocess och kan leda till hudförändringar vid för stor exponering. Däremot hjälper UVB-strålarna vår kropp att bilda D-vitamin och bygga upp ett skyddande pigment. Se dock till att vara försiktig då UVB-strålarna kan bränna oss!

Solskydd i skuggan

Att använda solskydd i sin dagliga hudvårdsrutin är nödvändigt även om man inte befinner sig i direkt sol. Solens strålar tränger igenom moln och påverkar huden även i skuggan. Smörj gärna in dig en tid innan du ska bege dig ut, på så sätt får din solskyddsprodukt en chans att sjunka in i huden och skydda ordentligt.

– Exuviance Sheer Daily Protector SPF 50, 459:-
– NeoStrata Sheer Physical Protection SPF 50, 459:-

Sola med omtanke

Välj rätt solskydd för just dig och din hud. Det finns en rad olika produkter med olika konsistenser, olika högt skydd och olika lång varaktighet. Kanske föredrar du en lättare produkt i form av en spray, eller en tjockare kräm som återfuktar på djupet. Hos oss finner du en rad olika produkter för att passa alla! Generellt sätt rekommenderas att man använder en produkt med medelhögt- till högt skydd.

– Image Skincare Prevention+ Daily Tinted Moisturizer SPF 30, 490:-
– Image Skincare MD Restoring Daily Defense Moisturizer SPF 50, 525:-

Soltimmar att undvika

Under sommaren står solen högt och mellan 12–14 är strålarna som allra starkast. Risken att drabbas av solskador är därför som störst under dessa timmar. Behöver du dock vistas i solen under dagtid – se till att preppa huden med en hudvårdsprodukt som innehåller högt solskydd.

– Image Skincare Prevention+ Daily Ultimate Protection Moisturizer SPF 50, 440:-
– NeoStrata Matrix Support SPF 30, 689:-

Återfukta regelbundet

Innan och efter du ger dig ut i solen är det viktigt att hålla huden återfuktad. Att boosta huden med fukt i form av ett serum eller en härlig sheetmask är ett utmärkt alternativ!

– Exuviance Optilight Essential 6 Serum, 599:-
– Image Skincare Hydrogel Sheetmask, 120:-
– Image Skincare Vital C Hydrating Serum, 785:-

Reparera på natten

Om du misstänker att du bränt dig är det extra viktigt att reparera huden med vårdande produkter. Undvik dock de starkaste produkterna du har i hyllan och lägg med fördel en lugnande mask eller kräm som får verka under natten.

– Exuviance Deep Hydration Treatment, 599:-
– Image Skincare Vital C Hydrating Night Masque, 655:-