8 vanliga frågor

Det finns många faktorer som påskyndar åldrande i ansiktet, som exempelvis solexponering, stress och alkohol. Med ett ansiktslyft kan du få ett föryngrande och piggare utseende – men vad är facelift egentligen? . Vi får ofta många frågor om ingreppet så därför tänkte vi svara på några av de vanligaste frågorna i det här blogginlägget. Om du inte hittar svar på dina frågor här, kan du läsa mer på vår sida om ansiktslyft där vi svarar på fler frågor och beskriver ingreppet mer i detalj. Du är givetvis även varmt välkommen att kontakta oss för att komma i kontakt med en av våra kirurger.

Nordiska Kliniken Ansikte Ögonlocksplastik Desktop

Vanliga frågor om ansiktslyft

Vår kirurg Marcus utför ansiktslyft i Stockholm och ger oss svar på de vanligaste frågorna som vi får om ingreppet.

1. Vad är ansiktslyft?

Ett ansiktslyft, eller facelift, är ett kosmetiskt ingrepp som syftar till att strama upp huden och att släta ut rynkor, veck och påsar i ansiktet och på halsen. Resultatet blir ett yngre, slätare och piggare utseende.

2. Hur går ett ansiktslyft till?

Vid ett ansiktslyft avlägsnas överskottshud och underliggande mjukdelar stramas upp. Eventuella överskott av fettvävnad avlägsnas eller omfördelas. Snittet läggs från tinningen och ner direkt framför örat, runt öronsnibben, upp bakom örat och ner i hårfästet på nacken. Ingreppet ger diskreta ärr. Ett ansiktslyft sker i narkos. Läs mer om ansiktslyft via Nordiska Kliniken här.

3. Hur påverkas ansiktet av åldrande?

Vid åldrande är det normalt att tappa volym från fettdepåerna i ansiktet, och dessa påverkas även av gravitationen och sjunker neråt. Samtidigt förtunnas huden och tappar sin elasticitet. Det här resulterar i ett hudöverskott med mer markerade rynkor och veck.

4. Räcker det med ett ingrepp?

För en del patienter är det tillräckligt med ett ansiktslyft medan det för andra patienter kan vara nödvändigt med kompletterande behandlingar eller ingrepp.

5. Hur länge håller ett ansiktslyft?

Resultatet av ett ansiktslyft är bestående, eftersom huden och underliggande vävnad stramas upp vid ingreppet. Men precis som vid alla slags ingrepp är resultatet efter ett ansiktslyft individuellt och det kan vara flera faktorer som påverkar slutresultatet. Till exempel vid vilken ålder ingreppet utförs och att olika personer åldras olika snabbt.

6. Vad kostar ett ansiktslyft?

Hos oss på Nordiska Kliniken kostar ett ansiktslyft från 85 000 kr, men priset varierar såklart beroende på flera faktorer, som exempelvis hur omfattande ingreppet är. Få mer detaljerad information i vår prislista eller boka en konsultation för mer information om hur vi kan hjälpa just dig.

7. Vad är skillnaden mellan ett ansiktslyft och ett minilyft med injektioner?

Om man enbart lider av ett tungt och trött utseende är det för vissa patienter tillräckligt med ett så kallat minilyft, som innebär att man återskapar volym och slätar ut rynkor genom injektionsbehandlingar.

8. Hur går jag till väga om jag vill göra ett ansiktslyft?

Om du är intresserad av att göra ett ansiktslyft tycker vi att du ska kontakta oss. Det första steget blir att träffa en av våra kirurger på en konsultation och så tar vi nästa steg därifrån.