Få en strålande vårhy hemma!

April. Jag tror att många håller med om att de senaste månadernas mörker har satt sina spår i både välbefinnande och hy. Vi på Nordiska Kliniken möter många patienter dagligen som upplever en glåmig och trött hy som inte alls speglar vårens intåg som ligger runt hörnet. Inget passar den vintertrötta huden bättre just nu än ett vårigt hudvårdstips lassat med massor av lyster!

Jag tänker därför tipsa om ett enkelt sätt för att få en strålande hy alldeles själv hemma i ditt badrum, med hjälp av peeling och mask.

Varför blir huden glåmig?

Att vår hud blir glåmig har med hudens produktion av hudceller att göra. Man kan likna denna process vid ett maskineri som dagligen är i full gång med att skapa och producera nya hudceller samtidigt som huden ska göra sig av med de gamla. När de äldre hudcellerna vandrar upp till hudens yta tappar de den fukt och spänst som de tidigare haft och hudcellerna lägger sig likt ett lock på huden i väntan att få falla av. När det sker så upplever vi en torrhet och glåmighet varpå vi behöver hjälpa hudcellerna på traven med någon slags peeling. Hudens cellförnyande process blir för varje levnadsår allt långsammare och därför krävs det att vi hjälper de gamla hudcellerna att falla av för att en ny, fräsch lyster skall träda fram.

Peeling + Mask = Sant

När vi peelar vår hud, blir vi av med det översta lagret av döda hudceller som täpper till hudens yta, detta ger oss lyster och en klarare ton i huden. Dessutom innebär det att vi blir extra mottagliga för de produkter vi använder oss av dagligen och kan därför ta åt sig mer av alla de verksamma ämnen som vår hudvård innehåller.

Att kombinera peeling med en ansiktsmask är optimalt för att ge huden det där lilla extra!

Genom att lägga på en mask när din hy är som allra mest mottaglig slussar du ner produkten på djupet för maximal effekt. En ansiktsmask är som en inpackning för huden som ofta innehåller en hög koncentration av verksamma ämnen för att boosta på djupet. Det finns en djungel av olika ansiktsmasker och en mängd olika varianter för alla typer av hud och hudproblem, vi rekommenderar att du frågar din hudterapeut om råd för vad som just passar dig och dina önskemål. Något som vi alla behöver dock är fukt och lyster, det ska jag tipsa om här nedan.

Peelingar för alla:

På Nordiska Kliniken har vi peelingar som passar alla olika hudtyper och hudtillstånd men här följer några ”safe cards” som garanterat kommer att pigga upp din hud, oavsett hudtyp.

Image Skincare – Ageless Total Resurfacing Masque, 400 kr

En peelingmask som passar den lite mer tåliga huden. Lämpar sig perfekt för att polera bort torr och död hy. För extra effekt kan den med fördel ligga kvar som en mask en stund efter. Doftar härligt av eukalyptus.

Image Skincare – Balancing Gel Polisher, 475 kr

Ett nytt tillskott i Balancing-serien! Passar dig med lite känsligare hy som samtidigt behöver en produkt som jobbar ordentligt på ytan. Denna produkt arbetar skonsamt och balanserande med enzymer och små smältande korn, ett extra plus är att den luktar godis!

Exuviance – Triple Microdermabrasion, 549 kr

Denna exfoliering passar alla med sina små polerande mikrokristaller och en enzymbas. Den lämpar sig lika bra för den känsliga huden som för den tåliga. Denna doftar fantastiskt av tropiska frukter!

Neostrata – Smooth Surface Peel Pads, 689 kr

Ett alternativ till syrebehandling hemma! Med hjälp av 30% AHA-syra arbetar denna peeling effektivt och djupgående. Perfekt för dig som vill arbeta lite extra på hudstrukturen som fina linjer och grovporighet. Applicera med hjälp av padsen för att sedan låta verka en stund innan du följer upp med en ansiktsmask eller dina avslutande produkter.

Masker för alla:

Efter att du peelat din hud är det bästa du kan ge den en återfuktande bomb i form av ansiktsmask! Nedan tipsar jag om två favoriter som passar alla.

Image Skincare – Hydrogel Sheetmask, 1-pack 120 kr / 5-pack 430 kr

Denna ansiktsmask är en stor favorit och en riktig räddare i nöden för trött hy! Masken är enormt lystergivande och appliceras med fördel kvällstid för maximal effekt. Genom att låta ansiktsmaskens serum arbeta nattetid kan du sedan vakna upp och njuta av ditt glow!

Denna mask använder vi alltid som sista steg i vår behandling ”Peeling By Image” för maximal lyster och fukt.

Excuviance – Bionic Oxygen Facial Masque, 599 kr

Detta är en så kallad ”Champange-mask” som är otroligt uppfriskande och rolig att applicera. Masken bubblar på huden vid applicering och berikar huden med bland annat PHA som en är fuktsyra. Perfekt när du vill väcka din hud till liv!

Tips! Unna dig en spakväll hemma med en ansiktsbehandling en gång i veckan där du peelar- och maskar huden. På så sätt håller du huden återfuktad med en härlig lyster samtidigt som du tillåter sig själv att slappna av och ta hand om dig själv för en stund.

• Alexandra, hudterapeut på Nordiska Kliniken